Treceți la conținutul principal

RECENZIE: Ghid de Vicii și Virtuți pentru Gentlemeni de Mckenzie Lee Recenzie


     Henry Montague (Monty) se află într-o continuă bătălie interioară, aflându-se pe două fronturi. Primul front este cel al normalității promovate de dorințele propriului părinte, în care comportamentul „normativ” este cel care ar trebui să domine și celălalt front este cel al impulsului, al dorințelor, de care Monty nu se poate îndepărta ușor. Lucrurile se complică și mai mult atunci când faci parte dintr-o familie de rang înalt, iar tatăl tânărului Monty are planuri mari pentru acesta, crezând că fiul său nu ar avea de ales. Henry este trimis să facă un „Tur al Continentului”, o călătorie care ar trebui să-l pună pe picioare și să promoveze numele familiei în marile orașe ale Europei secolului XVIII. Presat de decizia luată de tatăl său, tânărul vede și partea bună în această călătorie, și anume că poate să descopere dacă Percy, băiatul pe care în cunoaște de multă vreme, este atras de el. Trecerea de la vicii la virtuți nu este una ușoară, dar Turul Continentului va iniția protagonistul romanului și va crea un echilibru între cele două extreme după foarte multe încercări și obstacole.
Nu era prima oară când mă gândeam la asta - și nici pentru ultima, deși, la vremea aceea, nu știam -, dar pentru prima dată o mărturiseam cuiva cu voce tare. Ce lucru ciudat e să-ți dorești să mori! Și încă și mai ciudat dacă simți că nu meriți să scapi de toate așa ușor. Ar fi trebuit să mă străduiesc mai tare, să mă controlez mai mult. Să nu fi dat curs instinctelor nenaturale. Nu ar fi trebuit să mă simt așa de recunoscător și de ușurat, nu ar fi trebuit să simt pentru prima oară în viață că nu mai sunt singur atunci când, în jurul sărbătorii Sfântului Marcu, undeva, în fundul dormitoarelor, Sinjon Westfall mă sărutase. Și nu ar fi trebuit să fiu așa sigur că nimeni nu avea să mă facă să mă rușinez de faptele mele. Nici directorul școlii, nici prietenii de acasă și nici ceilalți colegi de an. Între momentul când fusesem prins și cel în care așteptasem să fiu luat pe sus, mă purtasem sfidător, felconvins că nu greșisem cu nimic, prentu ca, mai apoi, tata să-mi scoată cu totul cândul acesta din cap.”

„-Pentru femei e altfel. Un bărbat nu este condamnat pentru genul acesta de treburi, dar o femeie va căra o astfel de povară toată viața.”
Simt că anul 2018 a fost un nou început pentru cărțile LGBTQ traduse la noi, bucurându-mă când am aflat că Editura Corint a hotărât să traducă „Ghid de Vicii și Virtuți pentru Gentlemeni” pentru colecția Leda Edge. Romanul scriitoarei Mckenzie Lee înglobează foarte multe lucruri și a fost o experiență emoționantă, îmbinând diverse probleme care sunt încă prezente în societeatea secolului 21. A fost interesant să experimentez o perspectivă istorică, având în vedere partea de ficțiune istorică a cărții și să compar perspectivele acelei perioade cu situația actuală.
Pentru mine romanul a fost unul dual, deoarece ne putem axa pe latura de istorie și cea a romanului de aventură, care este una mai pozitivă pozitivă. Celaltă latură a romanului este una sensibilă care expune teme precum abuzul, bisexualitatea, feminismul, rasismul, epilepsia și depresia. 
Protagonistul romanului este rebel și persoanele din jurul lui știu de faptul că este unul libertin în ceea ce privește sexualitatea, fiind atras de ambele sexe. Cu toate că la început Monty mi s-a părut imatur, lăsându-se pradă viciilor precum alcoolul și jocurile de noroc, dar pe parcurs am descoperit un altfel de Monty. Decizia de a nu se ascunde a fost una asumată și chiar matură. Pe parcursul narațiunii am aflat de repercusiunile deciziei lui de a nu-și ascunde bisexualitatea și am fost emoționat de faptul că îndura un abuz continuu (am ales un citat mai sus) din partea tatălui său. Un alt moment emoționant care atinge același puct sensibil, abuzul, este reacția surorii lui Monty care continuă să-și întrebe fratele de ce nu se abține din a avea relații cu alți bărbați și de ce nu-i face pe plac tatălui lor și să se adapteze unui alt stil de viață.
Rasismul și epilepsia sunt explorate prin Percy, cel mai bun prieten al lui Monty de care este și atras. Percy suferă de epilepsie și trăiește în același timp cu un „nor” deasupra capului pentru că este de culoare și nu toate țările sau regiunile acceptau conceptul de „sclav liber”. Cu toate că Percy pare un personaj damnat prin aceste etichete, personalitatea lui nu poate fi doborâtă.
Într-un alt citat ales pentru recenzie se poate observa și nuanța feministă a romanului, introdusă prin Felicity, sora protagonistului, care-și educă fratele atunci când vine vorba de moralitatea ne-egala a sexelor în societate. 
Romanul este unul inițiatic pentru personaje, dar poate fi și pentru cititori, pentru că demonstrează faptul că dragostea e dragoste, indiferent de orientare. Cartea este o adevărată aventură, chiar amuzantă uneori, dar urmărește personaje „etichetate” de societate, judecate, oferind un prilej de analiză între trecut și prezent. 

Nota: 10/10 
Titlu: Ghid de Vicii și Virtuți pentru Gentlemeni
Autor: Mckenzie Lee
Editura: Editura Corint (Leda Edge)
Recenzie: Claudiu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre finalul Serialului The Vampire Diaries

Cu fiecare serial care se sfârșește mă simt din ce în ce mai secătuit de tinerețe, pentru că serialul de față am inceput să-l urmăresc încă de la primul sezon. Aveam de gând să public această postare exact după ce am vizualizat live episodul, dar nu am reușit să o finalizez din pricina tuturor sentimentelor pe care mi le-a transmis acest episod. Cu acest ultim episod pot confirma că ne-am întors la emoțiile primelor sezoane de aur. Micul joc oferit de Katherine și întoarcerea ei în serial ca antagonistă, pe care nu ai cum sa nu o îndrăgești și s-o urăști în același timp, l-am așteptat de foarte mult timp. Surpriza este că episodul nu a fost previzibil. Nu cred că sunt singurul care bănuia că Bonnie va muri, însă creatorii au ales altceva. Bonnie si-a regăsit încrederea și a salvat orașul împreună cu un alt personaj care a ademenit-o pe Katherine direct în bătaia flăcărilor iadului. Cred că replica ,,fight, love" a lui Enzo ne-au trezit sentimentele, iar când am

O serie de evenimente nefericite 1: Înneguratul început de Lemony Snicket Recenzie

Puteți comanda  romanul    de pe  Librăria Online Libris . Găsiți multe  c ărți de beletristică   și aveți transport gratuit acum dacă comandați de cel puțin 30 de lei, dacă nu, plătiți doar 4,99 de lei transportul. „Dacă vă plac poveștile cu final fericit, atunci poate ar fi mai bine să vă apucați de altă carte. În aceasta, nu doar că lipsește finalul fericit, dar nu există nici măcar un început fericit, iar între început și sfârșit sunt puține momente fericite.      O serie de evenimente fericite este o serie de cărți,care te surprinde de la început prin tonul și avertismentul din incipit. Înneguratul început ne introduce în lumea conturată de narator care ne prezintă de la bun început că aceast univers nu va fi unul cu un final fericit și că dacă suntem învățați cu o astfel de poveste, ar trebui să ne oprim din citit și să ne apucăm de o altă carte. Pe mine acest lucru m-a intrigat și mai mult și am riscat, asumându-mi acest avertisment.     Primul volum al seriei începe

De ce mă întrebați?

      Într-adevăr, lumea a luat-o razna și iubirea stă ascunsă printre colțurile lumii, de parcă existența ei ne-ar consuma. Putem fi de acord cu faptul că iubirea nu-i ușoară și că perioada dragostei este nedeterminată, dar dragostea nu este o știință sau vreo boală cu toate că ne putem scrie fiecare o rețetă când apar simptomele: fluturi în stomac, vise, atingeri și priviri pătrunzătoare. Reveria este benefică, dar nu visând la iubire ajungem să avem parte de ea, ci acționând.         Problema oamenilor din prezentul nostru este că nu mai acționează, oamenii nu mai speră și uneori ajung chiar să nu mai viseze. Nu condamn în totalitate această întorsătură pentru că adevărul este în fața ochilor noștri. Chiar și profa mea genială de latină mi-a dat dreptate, când am avut de făcut încă un eseu despre al 99-lea scriitor latin, care vorbea despre iubirea lui. Analizând fragmentele operei, mijloacele stilistice și sentimentele dăinuitoare, am ajuns să termin eseul mai spre seară. Citi