RECENZIE: Până nu se răcește cafeaua / Before the coffee gets cold de Toshikazu Kawaguchi

„It takes courage to say what has to be said.”

Before the coffee gets cold (trad. Până nu se răcește cafeaua, ed. litera) este povestea unei cafenele magice din Tokyo, care oferă vizitatorilor oportunitatea de a se întoarce în timp. Există reguli clare pentru ca această călătorie să aibă loc și bineînțeles, nerespectarea lor are consecințe. Romanul prezintă patru scenarii diferite, în care are loc această călătorie în timp, fiecare persoană având câte un motiv diferit pentru care ar vrea să retrăiască trecutul. Romanul oferă mai multe perspective în ceea ce privește relația interumană, văzută din mai multe unghiuri și subliniază foarte mult că este important să ne exprimăm opiniile față de cel de lângă noi, pentru că vorbele nespuse, conduc către anumite decizii pe care ulterior le regretăm.

„I was so absorbed in the things I couldn't change, I forgot the most important thing.”

Before the coffee gets cold este un poveste atipică pentru o narațiune care are ca tematică întoarcerea în timp, nu există același tipar din cauza condițiilor impuse de cafenea. Spațiul oferă această experiență, dar lucrurile nu pot fi schimbate, iar accentul se pune pe retrăirea momentelor și scoaterea la suprafață a lucrurilor importante cum ar fi exprimarea sentimentelor sau luarea deciziilor. Dintre toate cele patru secțiuni ale romanului, cred că prima pentru mine a avut cel mai mare impact, pentru că a fost și prima, am aflat pentru prima dată despre culisele acestui spațiu magic, regulile și bineînțeles consecințele nerespectării regulilor. Prima poveste, cea a cuplului mi se pare comună, simplă, mulți oameni pot empatiza cu Funiko și Goro și situația lor.
Pe parcurs aflăm din ce în ce mai multe detalii despre cafenea, cum aceasta a rămas parcă blocată în timp, aproape chiar de deschiderea acesteia în 1874, pentru că nu a fost modernizată, a rămas obscură și învăluită în legendă, pentru că mulți se întreabă dacă este sau nu magică. Un element care m-a surprins este cel gotic, pentru că nu e așa ușor să călătorești în timp, există un element în plus, pe care nu aș vrea să vi-l dezvălui, pentru că pe mine m-a surprins și a funcționat pe tot parcursul narațiunii, ajutând la construirea atmosferei. Tematica este una variată, iar acest lucru poate fi văzut atunci când vedem secțiunile cărții: The Lovers, Husband and Wife, The Sisters și Mother and Child.

Titlu: Before the coffee gets cold
Autor: Toshikazu Kawaguchi