RECENZIE: Simon și planul Homo Sapiens de Becky Albertalli Recenzie

Simon este un prieten grozav, un frate și un fiu exemplar. Fiecare are o imagine de ansamblu când vine vorba despre identitatea acestuia, însă nu o au pe cea completă. Adevărata sa identitate o ține ascunsă față de cei din jurul lui, manifestând-o de curând doar în mediul online, unde este cunoscut ca Jacques. De când l-a descoperit pe Blue, pe pagina de Tumblr a liceului, viața acestuia devine din ce în ce mai ușoară pentru că băiatul care se ascunde sub acest pseudonim se află în aceeași situație ca și el. Simon începe să se redescopere pe sine prin discuțiile purtate cu Blue prin e-mail și ajunge la concluzia că trebuie să-l cunoască și față în față, pentru că este prima persoană căruia îi destăinuie cum e el cu adevărat, mai apoi recunoscând faptul că a început „să se îndrăgostească puțin” de el. Dezechilibrul are loc atunci când adolescentul ajunge să fie șantajat de un coleg de liceu, când acesta descoperă că Simon este de altă orientare sexuală. Este pregătit să înfrunte adevărul și să recunoască întregii lumi?

„El vorbea despre oceanul dintre oameni. Și despre cum întregul scop al tuturor lucrurilor e de a găsi un mal spre care să merite să înoți.”

Romanul „Simon și Planul Homo Sapiens” este o „scrisoare” pentru cei care nu sunt în favoarea LBTQ-ului și în același timp se adresează și celor care trec printr-un proces de tranziție, de la identitatea pe care o vrea societatea și cea trăită, cea adevărată, dar ascunsă. Spun că acest roman se adresează și celor împotrivă pentru că prezintă viața normală a unui adolescent, considerat de unii „anormal”, demonstrând că în cele din urmă indiferent de orientare sexuală, fiecare are dreptul la iubire, la egalitate.
Tonul narațiunii este pozitiv, cu toate că Simon trece prin mai multe stadii pe parcursul romanului. Autoarea are grijă să prezinte protagonistul în relație cu familia, prietenii, colegii din afara cercului de prieteni și în relație cu agresorul (în cazul de față, cel care-l șantajează pe Simon). Prin conversațiile sale cu Blue, Simon își dă seama că ceea ce trăiește el nu este o rușine și că nimeni n-ar trebui să râdă de identitatea sau orientărea altcuiva. Cu toate că romanul are o temă actuală și sensibilă, umorul nu lipsește, acest lucru ajutând la crearea atmosferei pozitive. Citind romanul mi-am adus aminte de unul din romanele mele dragi, și anume „Jurnalul unui adolescent timid”/„The Perks of Being a Wallflower” de Stephen Chbosky.
În ceea ce privește temele romanului, pe lângă cea principală a LGBTQ-ului și celalalte secundare cum ar familia și prietenia, iubirea e și ea proeminentă împreună cu conflictul psihologic și cel extern (între Simon și agresor, societate). Această aură romance a cărții a fost frumos conturată, pentru că în final aflăm identitatea lui Blue și m-am bucurat enorm când am aflat cum a decurs totul. Simon e precum outsider-ul (cel de la periferie), care realizează că poate ajunge în centru și este la fel de important precum individul care portretizează întreaga normă „firească” a societății.
Prin „Simon și Planul Homo Sapiens”, Becky Albertalli demonstrează că este normal să fii diferit și cu toate că unii sunt împotriva acestei identități, scriitoarea conturează viața lui Simon astfel încât să sublinieze că trăirile lui sunt universale.
Acest titlu a apărut la Editura Epica, căreia îi mulțumesc foarte mult pentru această carte. Această ediție este cea de film. Filmul bazat pe acest roman are titlul Cu drag, Simon și urmează să apară în cinematografele din România în iunie 2018.

Titlu: Simon și planul Homo Sapiens
Autor: Becky Albertalli
Editura: Editura Epica