Fata disparuta de Gillian Flynn Recenzie

"Dragostea e preschimbarea nesfârşită a lumii: minciuni şi ură, ba chiar şi crimă, sunt toate împletită în ea. E înflorirea de nestăvilit a celor opuse şi-amestecate, un trandafir minunat din care se ridică, abia simţit, izul de sânge." - Iluzia de Tonz Kushner

Romanul acesta îţi poate schimba părerea despre căsnicie şi potrivit celor de la Guardian dacă citeşti romanul rămâi celibatar! Intriga este de la început clară (doar ni se pare), soţia dispărută de acasă şi la prima vedere pare să fi fost victima unui atac. Dar cine să fie făptaşul?
Nick Dunne este unul din acele persoane importante din generaţia tipărită, când internetul şi calculatorul erau doar lucruri exotice, de care nu se bucura toată lumea. A lucrat ca publicist în New York bucurându-se de succes la începutul secolului XXI. Întâlnirea cu Amz, o figură cunoscută datorită cărţilor produse de părinţii ei, care le-a  adus un imens profit pe durata mai multor ani. Amy era figura feminină ideală, independentă şi superbă pentru Nick. Căsnicia celor doi a rezistat, chiar dacă se spune că primii ani sunt cei mai grei. La fiecare aniversare aceştia îşi făceau cadouri, iar Amy de fiecare dată pregătea o vânătoare de comori, pentru a testa iubirea soţului şi a reaminti momentele petrecute împreună. Fiecare indiciu îl ducea pe Nick într-un loc, pe care amândoi l-au împărţit cândva. Dar anul acesta a fost diferit, şocant de diferit. Relaţia celor doi începe să se răcească atunci când amândoi ascund secrete şi rămân fără muncă. Nick este nevoit să se mute înapoi în orăşelul său natal pentru că mama lui avea nevoie de el în acea perioadă pentru că era într-o situaţie critică. Nick începe o afacere cu sora lui şi deschide un bar, dar profitul nu era cel sperat. Părăsirea New Yorkului pentru Amy n-a fost uşoară, dar toate aceste obstacole să fi dus la o eventuală dispariţie?
La a cincea aniversare Amy a dispărut. Casa a fost răscolită, lucrurile au fost abandonate, iar primul indiciu pentru vânătoarea de comori era lăsat. Răpirea femeii a fost anunţată naţional, mulţi o căutau, mulţi îşi dădeau cu părerea când vedeau informaţiile de televizor, iar Nick nu înţelegea de ce tocmai ea. Când suspecţii, foşti duşmani de-ai soţiei au fost eliminaţi de pe listă, mai rămânea doar Nick. El este acuzat de crimă, pentru că de cele mai multe ori soţul e de vină în aceste cazuri. Nick neagă vehement că ar avea vreo vină, dar are şi el secretele lui. Când se anunţă că Amz ar fi fost însărcinată, că s-a găsit sânge în casă, iar poşeta ei este găsită lângă râu cu amprentele lui, toţi îi întorc spatele şi Nick singur trebuie să desluşească adevărul, chiar dacă este unul dur şi incredibil.
În timp ce poliţia adună dovezile incriminatorii şi caută cadavrul lui Amy, Nick suspectează câteva persoane din trecutul soţiei, care ar fi fost în stare s-o omoare. Nick parcurge vânătoarea de comori, pe care i-a pregătit-o soţia înainte de dispariţie şi regretă toate certurile şi greşelile din căsnicie. Ajunge să se îndrăgostească iar de acea fată ideală, pe care a întâlnit-o în New York. Dar dacă lucrurile ar fi simple, v-aş fi zis până acum sfârşitul, şi tot ce v-am spus până acum e doar începutul, vă las pe voi să descoperiţi şi să devoraţi miezul, când veţi citi cartea.

"E o epocă foarte dificilă în care să fii persoană, o persoană reală, pe bune, în loc să fii o adună de trăsături de personalitate selectate de la un sfârşit şi automat de caractere.
Şi dacă toţi jucăm roluri, nu poate exista suflet pereche, fiindcă nu avem suflete autentice."

"Poliţia n-are să o găsească pe Amy decât dacă vrea ca cineva Amy să fie găsită, asta e clar. Toate peticele verde şi cafeniu au fost cercetate : kilometri de Mississippi mâlos, toate cărările şi traseele de drumeţie, amărâtele noastre de pădurici. Dacă ar fi vie, cineva ar trebui să o aducă înapoi. Dacă e moartă, natura ar trebui s-o scoată la iveală."

Fata dispărută este un roman ingenios, imprevizibil şi atipic. Pe lângă acţiunea în sine, structura este interesantă şi ingenioasă pentru că avem parte de perspectivele subiective ale ambilor soţi: Nick narează la persoana I, dar şi vocea lui Amy este prezentă cu ajutorul jurnalului. Astfel, avem parte de o dublă perspectivă şi încercăm să desluşim miezul poveştii, dar nu e deloc uşor pentru că avem parte de multe întorsături de situaţii. Cartea este una atipică pentru că tensiunea pe care ne-o oferă este excepţională. La prima vedere pare o carte poliţistă, dar nu este deloc aşa pentru că are un pic din toate: iubire, acţiune, mister, viaţă contemporană, căsnicie şi crimă. Ne atașăm de personaje și ajungem să fim interesați de soarta lor, pentru că pentru mine, ca cititor, Nick și Amy reprezintă cuplul universal, soțul și soția puși în această carte într-o arenă plină de amenințări. Tot acest cuplu transmite un mesaj important, că trebuie să cunoști o persoană destul de bine ca să ajungi să îți împarți viața cu acea persoană. Dar ceea ce face romanul și mai ingenios este credibilitatea sau bănuiala pe care o ai despre personaje, pentru că totul este dat peste cap cam la jumătatea cărții și nu poți decât să citești până afli deznodământul. Pe lista de cărți contemporane de ficțiune, thriller de top, aceasta ar trebui să se afle în top, pentru că își merită locul.
În curând filmările pentru filmul Fata dispărută vor începe. Rolurile au fost atribuite actorilor: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris și Tyler Perry.

Titlu: Fata dispărută
Autor: Gillian Flynn