RECENZIE: I'm Thinking of ending things (Mă gândesc să-i pun capăt) de Iain Reid

Un cuplu, un drum, o destinație. Romanul I'm thinking of Ending Things prezintă scenariul comun al unui cuplu care merge pentru prima dată în vizită la părinți, în calitate de parteneri. Jake are de gând să-și viziteze părinții împreună cu iubita lui. Drumul este lung, condițiile meteorologice sunt precare, iar destinația este o fermă în pustietate. Pe parcursul romanului mă întrebam, oare ce s-ar putea întâmpla ca lucrurile să ia o întorsătură ciudată, iar ceea ce s-a întâmplat a fost total neașteptat. Cu toate că suntem pregătiți pentru o călătorie și narațiunea este inițiată de iubita lui Jake, aceasta nu se prezintă niciodată. Pornim la drum alături de Jake și iubita lui, conversațiile acestora și gândurile ei sunt stranii, pentru că majoritatea gândurilor conduc spre fraza permanentă - mă gândesc să-i pun capăt. Ne gândim că cei doi sunt îndrăgostiți, că da, ea urmează să fie prezentată părinților lui, dar toate gândurile ei sunt focusate pe despărțirea lor mai degrabă. Ea narează anxioasă și străină de ce s-ar putea întâmpla când va ajunge la fermă, iar noi ca martori descoperim că narațiunea este fragmentată de o anchetă a unei crime fără să știm cine i-a curmat viața cui. Ce li s-ar putea întâmpla în mașină, pe drum sau chiar la ferma părinților? I'm thinking of Ending Things este un roman despre care trebuie să știi cât mai puțin, pentru a nu-i strica farmecul și atmosfera pe care o creează. Am un mic sfat pentru cel care citește sau vrea să citească romanul, fii foarte atent la narațiune, pentru că sunt indicii!

„Prin definiție, nimic nu poate fi foarte unic. Ori e unic, ori deloc.”

„Știu că oamenii vorbesc despre opusul adevărului și cel al dragostei. Care este opusul fricii? Opusurile neliniștii și panicii și cel al regretului? Nu voi ști vreodată de ce am avenit aici, cum am ajuns să fiu captiv în acest fel, cum am ajuns să fiu atât de singur. Nu ar fi trebuit să se întâmple așa. De ce eu?”

Am aflat de acest roman de la Kat de la @paperbackdreams și având în vedere că Netflix urma să și lanseze filmul, nu aveam cum să scap și să nu fiu pus la punct cu sursa, așa că într-o seară am început să citesc acest roman și m-a intrigat teribil. I'm thinking of ending things este un roman psihologic-horror, asemănător în ceea ce privește atmosfera cu un film pe care l-am văzut acum câțiva ani, Hereditary. Mă mir cum un astfel de roman, nu a fost tradus și la noi având în vedere că a fost și ecranizat de curând, iar acum citindu-l pot să spun că este unul dintre romanele mele preferate din aceast gen (horror-psihologic). Romanul scris de Iain Reid are ceva unic în ceea ce privește straniul, de la dialog până la unele scene și revelații, care m-au șocat spre finalul romanului. Cu toate că poate fi plasat în genul horror, pot spune că în același timp este și un roman simbolic despre timp și relațiile inter-umane.
Cartea m-a fascinat încă de la titlu, Mă gândesc să-i pun capăt , care joacă un rol important în roman, ajungând să fie o frază repetitivă în narațiune. Personajul feminin este enigmatic de la început, este de la bun început o sursă a straniului pentru că parcurgem romanul alături de aceasta și nu reușim să deslușim de la bun început de ce încă mai este împreună cu Jake.
În ceea ce privește adaptarea celor de la Netflix, pot spune doar că filmul a abordat mai mult partea simbolică a romanului și mai puțin sursa misterului, de aceea recomand să citiți mai întâi cartea și apoi să vedeți filmul.

Titlu: I'm Thinking of ending things
Autor: Iain Reid