Treceți la conținutul principal

RECENZIE: Foame. Memoriile corpului (meu) de Roxane Gay Recenzie

„Este o poveste despre corpul meu, despre foamea mea, dar în cele din urmă, este o carte despre a dispărea și a te pierde, și despre a vrea atât de mult să fii văzută și înțeleasă. Este o carte despre a învăța, oricât de lent, să-ți dai voie să fii văzută și înțeleasă.”

    Este greu să analizezi și să împărtășești o opinie despre o carte de non-ficțiune cum e cea de față. Dacă n-aș fi știut tematica autobiografiei, nu cred că aș fi putut lega la prima vedere o conexiune între titlul cărții și subiect. Cum spune spre final și Roxane, i-a fost foarte greu să scrie și să publice această carte autobiografică, pentru că scriind ajungi să descrii și să retrăiești acele momente nefaste ale vieții care sunt sursa cicatricilor, rănilor încă deschise și bineînțeles motivele pentru care ajungi să duci o luptă internă între corp și minte, corp și suflet și așa mai departe.
    Corpul este văzut ca o hartă și în același timp ca un corp străin. Îl consider corp străin deoarece este partea fizică vizibilă care reflectă faptul că Roxane este o supraviețuitoare, iar în același timp este o condiție impusă a traumei sale, devenită din ce în ce mai vizibilă în timp. Roxane vorbește despre cum corpul ei s-a transformat după traumă, cum a clădit între ea și băieți un zid, provocându-și o „foame” continuă pentru a nu mai atrage sexul opus. Această hotărâre a condus-o la o stare care nu mai putea fi stăpânită și acest lucru în sine a rezultat o respingere socială, nefiind conform standardelor. După viol, Roxane vede ca defensivă transformarea propriului corp, deoarece atracția sexuală este legată de corp. Din punctul meu de vedere, această decizie nu a fost una spontană, având în vedere că după viol a apărut în viața ei bullying-ul și slut-shamingul, iar în loc să fie protejată, era încă o dată rănită. Copul este văzut ca o entitate hrănită cu momente, amintiri, coșmaruri, este o oglindă a dimensiunii temporale.

„Ceea ce trebuie să știți este că viața mea este sfâșiată în două bucăți inegale. Există înainte și după. Înainte de a lua în greutate. După ce am luat în greutate. Înainte de viol. După viol.”
„Am trăit în acest corp refractar mai bine de douăzeci de ani. Am încercat să mă împac cu acest corp. Am încercat să iubesc sau cel puțin să tolerez acest corp într-o lume care nu are decât dispreț pentru el. Am încercat să depășesc traumatismul care m-a obligat să creez acest corp. Am încercat să iubesc și să fiu iubită. Am încercat să trec sub tăcere povestea mea într-o lume în care oamenii pleacă de la principiul că știu care este explicația corpului meu sau a oricărui corp gras.”
„Povestea mea îmi aparține și adesea mi-ar plăcea să o pot îngropa destul de adânc pentru a mă putea elibera de ea. Dar. S-a întâmplat acum treizeci de ani și, inexplicabil, încă nu m-am eliberat.”
@cartialese instagram
„Nu știm neapărat cum să reacționăm la povești despre orice fel de violență, pentru că este greu să acceptăm că violența este pe cât de simplă, pe atât de complicată, că poți iubi pe cineva care îți face rău, că poți sta lângă cineva care îți face rău, că poți fi rănit de cineva care te iubește, că poți fi rănit de cineva complet necunoscut, că poți fi rănit în atât de multe feluri, pe cât de îngrozitoare, pe atât de intime.”
„În zilele cele mai bune, când mă simt pregătită de luptă, vreau să schimb felul în care lumea reacțonează la felul în care arăt, pentru că rațional știu că trupul meu nu este adevărata problemă. Dar în zilele proaste uit să-mi separ personalitatea, nucleul a ceea ce sunt, de corpul meu. Uit să mă apăr de cruzimea lumii.”

Nota: 10+/10 
Titlu: Foame. Memoriile corpului (meu) 
Autor: Roxane Gay
Editura: Black Button Books
Recenzie: Claudiu






 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre finalul Serialului The Vampire Diaries

Cu fiecare serial care se sfârșește mă simt din ce în ce mai secătuit de tinerețe, pentru că serialul de față am inceput să-l urmăresc încă de la primul sezon. Aveam de gând să public această postare exact după ce am vizualizat live episodul, dar nu am reușit să o finalizez din pricina tuturor sentimentelor pe care mi le-a transmis acest episod. Cu acest ultim episod pot confirma că ne-am întors la emoțiile primelor sezoane de aur. Micul joc oferit de Katherine și întoarcerea ei în serial ca antagonistă, pe care nu ai cum sa nu o îndrăgești și s-o urăști în același timp, l-am așteptat de foarte mult timp. Surpriza este că episodul nu a fost previzibil. Nu cred că sunt singurul care bănuia că Bonnie va muri, însă creatorii au ales altceva. Bonnie si-a regăsit încrederea și a salvat orașul împreună cu un alt personaj care a ademenit-o pe Katherine direct în bătaia flăcărilor iadului. Cred că replica ,,fight, love" a lui Enzo ne-au trezit sentimentele, iar când am

O serie de evenimente nefericite 1: Înneguratul început de Lemony Snicket Recenzie

Puteți comanda  romanul    de pe  Librăria Online Libris . Găsiți multe  c ărți de beletristică   și aveți transport gratuit acum dacă comandați de cel puțin 30 de lei, dacă nu, plătiți doar 4,99 de lei transportul. „Dacă vă plac poveștile cu final fericit, atunci poate ar fi mai bine să vă apucați de altă carte. În aceasta, nu doar că lipsește finalul fericit, dar nu există nici măcar un început fericit, iar între început și sfârșit sunt puține momente fericite.      O serie de evenimente fericite este o serie de cărți,care te surprinde de la început prin tonul și avertismentul din incipit. Înneguratul început ne introduce în lumea conturată de narator care ne prezintă de la bun început că aceast univers nu va fi unul cu un final fericit și că dacă suntem învățați cu o astfel de poveste, ar trebui să ne oprim din citit și să ne apucăm de o altă carte. Pe mine acest lucru m-a intrigat și mai mult și am riscat, asumându-mi acest avertisment.     Primul volum al seriei începe

De ce mă întrebați?

      Într-adevăr, lumea a luat-o razna și iubirea stă ascunsă printre colțurile lumii, de parcă existența ei ne-ar consuma. Putem fi de acord cu faptul că iubirea nu-i ușoară și că perioada dragostei este nedeterminată, dar dragostea nu este o știință sau vreo boală cu toate că ne putem scrie fiecare o rețetă când apar simptomele: fluturi în stomac, vise, atingeri și priviri pătrunzătoare. Reveria este benefică, dar nu visând la iubire ajungem să avem parte de ea, ci acționând.         Problema oamenilor din prezentul nostru este că nu mai acționează, oamenii nu mai speră și uneori ajung chiar să nu mai viseze. Nu condamn în totalitate această întorsătură pentru că adevărul este în fața ochilor noștri. Chiar și profa mea genială de latină mi-a dat dreptate, când am avut de făcut încă un eseu despre al 99-lea scriitor latin, care vorbea despre iubirea lui. Analizând fragmentele operei, mijloacele stilistice și sentimentele dăinuitoare, am ajuns să termin eseul mai spre seară. Citi