Tocilara de la geek la șic de Holly Smale Recenzie

Editura Gama ne-a făcut o deosebită plăcere și ne-a trimis primul volum din cele patru din Seria Tocilara, al autoarei Holly Smale, a cărei recenzii v-o prezentăm aici. Puteți comada și voi întrega serie de aici.

Sursa de inspirație pentru autoarea britanică a fost o experiență de viață proprie, pe care o fructifică, într-un mod surprinzător în acest volum. Încă de la vârsta de 15 ani ea va începe stângaci să cocheteze cu modellingul, dar acest lucru nu îl va practica pentru o perioadă prea lungă timp, pentru că va începe să scrie literatură. Un parcurs asemănător, îl va cunoaște și personajul din cartea sa, care va avea multe obstacole de înfruntat, pentru a-și atinge presupusul vis, acela de a defila pentru marile case de modă.

Începutul cărții îl acomodează pe cititor cu protagonista, Harriet Manners în vârsta de 15 ani, elevă, care își începe autocaracterizarea simplu, ca fiind tocilară. Dar în ciuda faptului că este inteligentă și se bucură de toate aprecierile profesorilor în legătură cu cunoștiințele sale, aceasta nu este mai deloc populară printre colegii ei de liceu. Aceștia fiind printre primii care o denumesc așa.

„Știu că sunt tocilară pentru că tocmai am căutat cuvântul în Oxford English Dictionary. Am pus câte o bifă mică la toate simptomele, pe care le recunosc și se pare că le am pe toate. Ceea ce, sinceră să fiu, nu a fost așa o mare surpriză.”

Personal, nu consider că putem vorbi chiar despre o tocilară, ci mai degrabă de o adevărată enciclopedie vie, care ne livrează constant curiorități noi. Ceea ce este vizibil este clara notă de autoironie, pe care adolescenta o stăpânește atât de bine, fapt ce va genera o multitudine de situații amuzante pe întreg parcursul cărții.
Tot acest statut inițial de tocilară anonimă, fără notorietate, fără o pasiune pentru modă va dispărea odată cu o oportunitate extraordinară de care tânăra va profita, și anume de a fi model pentru unul dintre cei mai cunoscuți designer de modă a lumii. Este o șansă incredibilă, la care mulți adolescenți visau și care ar ajuta-o pe Harriet să devină mult mai cunoscută. Însă modul în care o alege să o facă, nu este just față de prieteni și de familia acesteia, deoarce ea alege să plece în Rusia, la o defilare de modă numai cu tatăl, pe ceilalți apropiați mințiindu-i, în legătură cu faptele sale. Toată această conjunctură va fi constuită pe o serie nelimitate de plăsmuiri bine proiectate, servite constant celorlalți.

În ciuda neîndemânărilor și lipsei de pregătire, acesta se va bucura în scurt timp notorietate, care nu îi va fi benefică pentru început, deoarece va trebui să le ofere explicații tuturor celor pe care ia mințit. Din acest punct, Harriet va conștientiza gravitatea situației, care îi va aduce și un prim pas în maturizare. În ciuda conjuncturilor grave și serioase, din care atât personajul cât și cititorii au de învățat, autoarea nu renunță la notele de ironie și umor, pe care le gestionează cu atât de multă îndemânare. Aceasta va fi inițiată și în tainele primei iubiri, cu unul dintre cei mai frumoși tineri, împreună cu care va defila.

Surprinzător este faptul cum tânăra reușeste să restabilească liniștea în viața ei, dar și importanta lecție de viață, pe care o va învăța, până în finalul cărții. Sfârșitul primului volum va fi deschis pentru viitoarele cărți din serie, deoarece acesta va prevesti noi experiențe deosebite pentru viața tinerei.

„Nimeni nu se metamorfozează de fapt. Cenușăreasa tot Cenușăreasa e, doar că are o rochie mai frumoasă. Rățușca cea Urâtă era dintotdeauna lebădă, doar că într-o versiune mai mică. Și pun pariu că mormolocul și omida se simt la fel, chiar și când ajung să sară sau să  zboare, să înoate  sau să plutească. Exact ca mine acum. Mă numesc Harriet Manners și sunt tocilară. Și până la urmă urmei, nu e așa rău.”

Holly Smale reușeste să ne captiveze în viața unei adolescente obișnuite, a cărei viață ia o intorsatura incredibilă, de care trebuie să profite. Această experiență o marchează vehement și o va ajuta în procesul de maturizare. Ea reușește să transmită mai presus de orice un mesaj tuturor cititorilor, despre adevăratele priorități ale unui om în viață. Recomandăm această carte oricărui iubitor de literatură, deoarece este extrem de educativă, amuzantă și nu în ultimul rând reflexivă! Suntem extrem de curioși în privința viitoarelor experiențe ale adolescentei, în pestrița lume a modei și așteptăm cu mare nerăbdare să citim viitoarele volume de la Editura Gama

Nota: 9/10
Titlu: Tocilara: de la geek la șic
Autor: Holly Smale