RECENZIE: Final Girls de Riley Sager

Quincy Carpenter este o final girl, adică ultima supraviețuitoare a unui masacru. Ce s-a întâmplat în acea noapte tulburătoare la Pine Cottage încă o frământă, pentru că și-a pierdut toți prietenii, cronologia acțiunilor din acea seară nu-i este clară, iar motivul criminalului rămâne pentru ea un mister. Zece ani mai târziu, presa încă vorbește despre ea, despre cum e o „final girl”, doar că nu e singura care trece prin asta. Lisa și Samantha sunt alte două supraviețuitoare, fiecare cu o altă poveste în spate, o altă noapte de coșmar, iar ceea ce le unește pe toate este că toate au supraviețuit unui masacru. Cu toate că presa vorbește de toate trei ca un trio, fiecare a urmat un drum diferit spre o oarecare normalitate. Quincey trăiește în New York împreună cu iubitul ei Jeff și este un baking blogger de succes, Lisa a ales să se expună presei și să-și spună povestea, iar Sam a dat bir cu fugiții, trăind în umbră. Coșmarul reapare atunci când una dintre supraviețuitoare se sinucide, doar că circumstanțele sunt înșelătoare, iar Quincey începe să-și pună mai multe întrebări despre evenimentele din acea noapte și dacă totul s-a derulat așa cum au stabilit autoritățile.

„Nu poți schimba ce s-a întâmplat. Singurul lucru pe care-l poți controla este cum faci față situației.”

Știam de Riley Sager de ceva vreme de la booktuberii pe care îi urmăresc din afară și era foarte lăudat de amatorii de thriller/mister, iar pentru mine „Final girls” a fost tot ce mi-am dorit, un thriller cu motive și scenarii des întâlnite în filme horror, care explorează un motiv, considerat de unii, chiar clișeu, cel al ultimei supraviețuitoare.
Trioul format din Quincy, Lisa și Samantha reprezintă mai multe scenarii predonominante din filmografia genului horror: Quincy și experiența ei la cabana din pădure face aluzie la Friday the 13th, Lisa și experiența ei din casa de sororitate amintește de filmul Sorority Row, iar Sam, cu experiența ei amintește de filmul Vacancy. Riley Sager folosește acest motiv de „final girl” pentru a explora fațetele multiple a unei experiențe traumatizante, fiindcă fiecare personaj feminin în parte a fost afectat în mod diferit, iar experiențele lor de după sunt diferite. Tot prin acest motiv, se pune accent pe media și consumerism, demonstrând cum oamenii sunt preocupați mai mult de evenimente macabre, tragice și pe pus etichete, decât pe sprjinul victimelor, având în vedere că toate cele trei supraviețuitoare erau vânate tot timpul de presă, făcându-le mai mult rău decât bine.
Există un mister pregnant, care-și schimbă locul din trecut în prezent, ca un strigoi care pândește în umbră. Din start, după moartea primei ,,final girl”, Quincy începe să investigheze, își dă seama că sunt multe lucruri pe care doar ea le știe și că ce s-a întâmplat acum zece ani cu ea, s-ar putea să aibă legătură și cu presupusa sinucidere a supraviețuitoarei. Aflăm pe parcurs ce s-a întâmplat de fapt în noaptea masacrului și cine încă le amenință viața celor două care n-ar fi trebuit să suvraviețuiască. Spre final sunt multe întorsături de situație, unele șocante, altele mai puțin, dar în final sfârșitul a fost unul satisfăcător.
„Final girls” este un roman pentru iubitorii de filme horror și thriller, pentru că se derulează repede, ca-ntr-un film, nu-ți lasă mult loc să respiri. Dacă vă pasionează misterul și citiți romane thriller, eu cred că v-ați găsit noul crush literar, pentru că Riley Sager oferă multe mistere pe tavă.

Titlu: Final Girls
Autor: Riley Sager