Treceți la conținutul principal

RECENZIE: Casa bântuită de Shirley Jackson

Casa bântuită
sau The Haunting of Hill House, este romanul gotic scris de Shirley Jackson, în care supranaturalul se îmbină cu explicațiile științifice atunci când o casă imensă începe să-și contureze identitatea de casă blestemată, bântuită. Dr. John Montague reunește alți trei oameni în incinta Hill House, pentru a fi subiecții unui experiment, dorind să trăiască în izolare cu celelalte persoane invitate și să le analizeze comportamentul în cadrul unui câmp paranormal, ca mai apoi să relateze evenimentele. În experimentul acestuia au acceptat doar două persoane care au avut de-a face cu fenomene paranormale, Eleanor și Theodora, Luke jucând rolul unui observator necesar, pentru că închirierea casei pe timpul verii nu se putea face fără prezența acestuia, el fiind moștenitorul casei. 
O casă imensă, doar patru locuitori permanenți și doi slujitori care vin doar în timpul zilei, refuzând să rămână vreodată peste noapte, oare ce s-ar putea întâmpla? Doctorul Montague le explică subiecților de ce a ales Hill House și le prezintă istoria casei și destinele locuitorilor săi și cum proiectarea casei e bizară și nemaiîntâlnită, în timp ce Eleanor și Theodora o simt pe pielea lor zi și noapte. Casa bântuită  este o carte horror, dar în același timp un roman care inițiază teorii, discuții, atunci când ne gândim dacă Hill House este într-adevăr bântuită sau nu.

„Nici un ochi uman nu poate izola coincidența nefericită dintre liniile ciudate și locul malefic, care sugerează împreună răul în alcătuirea unei care, și totuși o juxtapunere dementă, un unchi întors prost, o întâlnire întâmplătoare între acoperiș și cer transformau Hill House într-un loc al disperării, fiind cu atât mai înfricoșătoare cu cât fațada părea trează, cu o vigilență în ferestrele pustii și o idee de bucurie în sprânceana unei cornișe.”

„Deși nu-și dorise vreodată să devină retrasă și timidă, petrecuse atât de mult timp singură, fără a iubi pe cineva, încât îi era dificil să se adreseze altei persoane, chiar și în treacăt, fără a fi foarte conștientă de sine, de incapacitatea stânjenitoare de a-și găsi cuvintele.”
Instagram @cartialese

The Haunting of Hill House (trad. Casa bântuită) este un roman care jonglează cu propria percepție a cititorului în ceea ce privește interpretarea anumitor lucruri și în ceea ce privește tonul romanului. Eu mă aflu la granița dintre cele două, deoarce în timpul lecturării am apreciat această dualitate pregnantă a romanului. Pot considera Hill House un loc bântuit, dar și în același timp pot considera unele scene ca fiind doar închipuite de personaje. Un alt element de avut în vedere este și narațiunea romanului, care este la persoana a III-a, acest lucru fiind în favoarea incertitudinii (eu, ca cititor, parcă fac și parte din experimentul domnului Montague, doar că de data aceasta nu locuiesc în Hill House, ci citesc despre ea). Shirley Jackson reușește să scrie o poveste de groază, fără să aibă rădâcinile unui roman gotic, ci să se bazeze pe latura psihologică a horror-ului, făcând aluzii spre nebunie sau chiar că un conac precum Hill House, care îți declanșează o angoasă nesfârșită, te poate duce în pragul nebuniei. 
Eleonor și Theodora au fost personaje enigmatice pe tot parcursul narațiunii, atât din prisma trecutului lor, cât și pe parcursul întregului experiment. Am observat și o atracție între cele două, dând romanului și o ramură LGBTQ.
Înainte de lansarea serialului pe Netflix, din păcate nu știam despre existența acestui roman sau despre celelalte cărți scrise de Shirley Jackson, dar chiar mă bucur că acum am putut să analizez sursa serialului și că le pot compara într-un fel sau altul. Înainte de Casa bântuită, am citit un alt roman de-al scriitoarei, We Have Always Lived in the Castle, care m-a surprins, deoarece la fel ca și romanul de față acesta este o narațiune gotică care îmbracă probabilități. 

Nota: 9/10 
Titlu: Casa bântuită
Autor: Shirley Jackson
Editura: Editura Litera (Buzzbooks)
Recenzie: Claudiu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre finalul Serialului The Vampire Diaries

Cu fiecare serial care se sfârșește mă simt din ce în ce mai secătuit de tinerețe, pentru că serialul de față am inceput să-l urmăresc încă de la primul sezon. Aveam de gând să public această postare exact după ce am vizualizat live episodul, dar nu am reușit să o finalizez din pricina tuturor sentimentelor pe care mi le-a transmis acest episod. Cu acest ultim episod pot confirma că ne-am întors la emoțiile primelor sezoane de aur. Micul joc oferit de Katherine și întoarcerea ei în serial ca antagonistă, pe care nu ai cum sa nu o îndrăgești și s-o urăști în același timp, l-am așteptat de foarte mult timp. Surpriza este că episodul nu a fost previzibil. Nu cred că sunt singurul care bănuia că Bonnie va muri, însă creatorii au ales altceva. Bonnie si-a regăsit încrederea și a salvat orașul împreună cu un alt personaj care a ademenit-o pe Katherine direct în bătaia flăcărilor iadului. Cred că replica ,,fight, love" a lui Enzo ne-au trezit sentimentele, iar când am

O serie de evenimente nefericite 1: Înneguratul început de Lemony Snicket Recenzie

Puteți comanda  romanul    de pe  Librăria Online Libris . Găsiți multe  c ărți de beletristică   și aveți transport gratuit acum dacă comandați de cel puțin 30 de lei, dacă nu, plătiți doar 4,99 de lei transportul. „Dacă vă plac poveștile cu final fericit, atunci poate ar fi mai bine să vă apucați de altă carte. În aceasta, nu doar că lipsește finalul fericit, dar nu există nici măcar un început fericit, iar între început și sfârșit sunt puține momente fericite.      O serie de evenimente fericite este o serie de cărți,care te surprinde de la început prin tonul și avertismentul din incipit. Înneguratul început ne introduce în lumea conturată de narator care ne prezintă de la bun început că aceast univers nu va fi unul cu un final fericit și că dacă suntem învățați cu o astfel de poveste, ar trebui să ne oprim din citit și să ne apucăm de o altă carte. Pe mine acest lucru m-a intrigat și mai mult și am riscat, asumându-mi acest avertisment.     Primul volum al seriei începe

De ce mă întrebați?

      Într-adevăr, lumea a luat-o razna și iubirea stă ascunsă printre colțurile lumii, de parcă existența ei ne-ar consuma. Putem fi de acord cu faptul că iubirea nu-i ușoară și că perioada dragostei este nedeterminată, dar dragostea nu este o știință sau vreo boală cu toate că ne putem scrie fiecare o rețetă când apar simptomele: fluturi în stomac, vise, atingeri și priviri pătrunzătoare. Reveria este benefică, dar nu visând la iubire ajungem să avem parte de ea, ci acționând.         Problema oamenilor din prezentul nostru este că nu mai acționează, oamenii nu mai speră și uneori ajung chiar să nu mai viseze. Nu condamn în totalitate această întorsătură pentru că adevărul este în fața ochilor noștri. Chiar și profa mea genială de latină mi-a dat dreptate, când am avut de făcut încă un eseu despre al 99-lea scriitor latin, care vorbea despre iubirea lui. Analizând fragmentele operei, mijloacele stilistice și sentimentele dăinuitoare, am ajuns să termin eseul mai spre seară. Citi