Tess d'Urberville de Thomas Hardy Recenzie

"Patru luni de fericire chinuitoare în preajma lui, patru luni de <plăcere împletită cu suferinţi>; şi după asta, bezna unei nopţi nesfârşite."

Tess Durbeyfield face parte dintr-o familie numeroasă, de rând. Fiind cea mai mare dintre frați, aceasta trebuie să ia responsabilitate și să aplice ce tatăl ei i-a propus, împreună cu mama ei. De puțin timp John Durbeyfield, tatăl lui Tess, află că s-ar putea ca familia lui să se tragă dintr-o familie nobilă D'Urberville. După ce singurul lor cal moare, Tess se simte vinovată și acceptă să se ducă și să-și cunoască rudele cu sânge nobil. În Trantridge se afla doamna D'Urberville, văduva pe care trebuia s-o întâlnească Tess. Din păcate nu ajunge să se întâlnească cu ea, dar dă peste fiul ei Alec. El începe să fie atras de Tess și începe să-i zică verișoară. Îi găsește un loc de muncă fetei și acceptă să muncească pentru familia ei. Tess nu-l suportă pe Alec și nu acceptă propunerile lui. Într-un moment de pericol, Tess este salvată de Alec și îi spune că o duce acasă. De fapt, acesta o duce într-o pădure și spune să-l aștepte acolo. Alec profită de Tess, aceasta fiind prima urmare de la începutul romanului. Tess se întoarce acasă la familia ei și în următoarea vară, aceasta naște un băiat bolnav, care trăiește scurt timp. Preotul satului nu acceptă ca pruncul să fie botezat, nici tatăl ei, pentru că ar aduce rușinea asupra familiei. Copilul nelegitim ajunge să fie botezat de Tess cu ajutorul fraților ei cât timp era închisă în cameră de tatăl ei. După moartea fiului, tot ea îl îngroapă improvizând un mormânt lângă cimitir. Ani mai târziu Tess muncește la o fermă unde nimeni n-o cunoaște și nu-i știe trecutul dureros, dar ce nu știa e că nu poți scăpa niciodată de trecut...

"De unde era să ştiu ? Acum patru luni, cînd am plecat de-acasă, eram încă un copil. De ce nu mi-ai spus că trebuie să mă feresc de bărbaţi ? De ce nu mi-ai spus înainte ? Doamnele ştiu de ce trebuie să se ferească, pentru că citesc romane în care se vorbeşte despre primejdiile astea, dar eu n-am avut niciodată prilejul  să citesc romane, şi nici tu nu m-ai ajutat."

"-Dar n-ai spus tu că stelele sunt ca pământul, Tess ?
- Ba da.
-Toate ?
-Nu ştiu, cred că da. Uneori îmi par a fi ca merele din pomul nostru cel bătrân. Cele mai multe sunt frumoase şi bune, şi doar cîteva putrede.
-Şi noi unde stăm ? Pe una frumoasă, sau pe una putredă ?
- Pe una putredă.
- Ce păcat ca n-am avut şi noi norocul să nimerim pe una bună, mai ales că din cele bune erau mai multe."

Tess D'Urberville este un roman tradițional englezesc, care tratează condiția femeii, viața socială din mediul rural și iubirea. Thomas Hardy a creat un personaj memorabil, care este judecat de majoritatea personajelor și singurul sprijin este naratorul și poate cititorul. Tess era fata inocentă, care nu știa ce e iubirea, care ajunge să plătească pentru greșelile ei. Odată ce-și pierde puritatea încearcă să o ia de la capăt, să vadă dacă se poate să fie fericită și a întâlnit acea persoană. Prima ei dragoste o poate face un alt om, pentru că este una sinceră și adevărată. Cu toate acestea trecutul ei nefericit o trage-n jos și ajunge să fie din nou de unde a plecat. Căsătorită și părăsită, Tess este vulnerabilă și ajunge să se sacrifice iar pentru familia ei. Balaurul (Alec) o ține captivă și nu-i dă de ales. Spre finalul romanului, eroina își dă seama, are o revelație putem spune, despre destinul ei. Și-a purtat crucea, -s-a sacrificat- și a plătit pentru greșeala ei finală. Iubirea și clipele de fericire au fost împlinite, iar destinul ei a fost împlinit.
Nu am cuvinte decât de laudă despre acest roman. M-a fascinat simbolurile și personajul principal creat de Thomas Hardy. Fiecare poate învăța câte ceva și poate să descifreze diferite mesaje din roman, unele chiar sunt evidente dacă observăm structura romanului ( este structurat pe șase părți/faze) . Tess D'Urberville este un roman tradițional, social cu un personaj memorabil. Vă recomand acest roman clasic din toată inima și sper să-l apreciați cum îl apreciez eu, sau poate și mai mult.

Titlu: Tess D'Urberville
Autor: Thomas Hardy
Editura: Corint