Shining de Stephen King Recenzie

Puteți comanda această cartea de la Editura Nemira de pe site-ul editurii.

Somnul rațiunii naște monștri. -Goya

Pentru Jack Torrace șederea la Hotelul Overlook reprezenta un bine pentru el, dar și pentru familia lui. A acceptat postul de îngrijitor al acestui hotel pentru că se putea apuca de scris, dar și pentru a-și spăla păcatele. Alături de soția lui Wendy și băiatul de cinci ani Danny, trebuie să locuiască în hotel pentru o perioadă, când anotimpul era aspru și de cele mai multe ori puteau să rămână izolați de micul oraș din cauza zăpezii. Gigantic, monstruos, hotelul are o istorie largă și stranie. Avertizat că unii susțin că hotelul nu este niciodată pustiu, iar fostul îngrijitor a înnebunit și și-a omorât soția și cele două fiice, Jack își asumă acest risc și acceptă să muncească la Overlook. Cuvintele alcoolic și violent vrea să dispară din capul soției, care îl caracterizează așa după ce i-a rupt mâna propriului băiat și și-a pierdut slujba din cauza viciului. Zgomotele, întâmplările stranii încep după căderea zăpezii, când familia Torrace este izolată în acest hotel monstruos. Danny era special, dar puțină lume îi dădea atenție. Afla lucruri, vedea lucruri care urmau să se întâmple și avea un prieten imaginar care-l ajuta; putea să citească gânduri și avea o strălucire. Teroarea începe cu Camera 217, în care Danny este atacat de femeia care și-a găsit sfârșitul acolo. Jack începe să fie controlat de aceste entități, care îl conving că trebuie să-și omoare familia. Wendy și Danny trebuie să supraviețuiască până găsesc o ieșire.

"Acest loc inuman dă naștere monștrilor cu chip omenesc."

"Nedumerirea păru să-i crească și pentru o fracțiune de secundă îi văzu adevăratul chip, cel pe care-l ascundea atât de bine în mod obișnuit. Și pe el se citea o nefericire disperată, era chipul unui animal prins într-o capcană pe care nu fusese în stare s-o observe și s-o neutralizeze. Apoi mușchii începură să lucreze, începură să se frământe sub piele, gura începu să-i tremure neputincioasă, mărul lui Adam începu să se ridice și să coboare."

Shining este un thriller psihologic. horror, considerat capodopera scriitorului mult cunoscut. Cartea este o dramă de familie construită într-o ramă cu subiect supranatural. Surprinzător și cu o morală bine construită, romanul trebuie citit atât de tineri cât și de adulți.

Temele principale sunt familia și inițierea. Felul în care familia este prezentată într-o situație de criză și cum se degradează este prezentat pe larg, iar hotelul îi dă o notă fantastică și intensifică, agravează lucrurile. Iubirea este surprinsă în mai multe ipostaze, cea părintească reprezentată de relația Jack-Danny și cea între soți Jack-Wendy. Conflictul psihologic al personajului principal între a fi un familist, un om cu carieră și viciul băuturii transmis de la tatăl său, este exploatat de Stephen King și demonstrează cum viciul poate degrada orice urmă de umanitate. Imaginea hotelului impresionează și în același timp îți dă fiori. Pe parcursul romanului afli câte ceva despre sufletele care nu și-au găsit liniștea și încă trăiesc în hotel, iar la un moment dat ești surprins de câte stafii adăpostește hotelul. Gigant și cu o istorie zdruncinată, familia Torrace a avut multe de înfruntat până la sfârșit.
Personajele nu sunt multe, dar scriitorul reușește să surprindă fiecare stare a acestora. Jack Torrace trebuie să fie capul familiei, dar din cauza numeroaselor greșeli acesta este disprețuit de soție. Acesta trebuie să scape de vechile și nesănătoasele obiceiuri. Wendy și Danny sunt acele personaje inocente. Danny este cel care trebuie inițiat și este un personaj mai special datorită abilităților deținute. Sunt multe momente de suspans, care sunt transformate într-o cursă de supraviețuire din cauza peisajului supranatural.

Titlu: Shining
Autor: Stephen King
Editura: Nemira