Treceți la conținutul principal

Opiniile unui Clovn de Heinrich Böll Recenzie

Aflat voi fi de cei ce nu mă căutau,

Vedea-mă-vor cei ce nu întrebau de mine.”

     Heinrich Böll este un autor german, laureat al premiului Nobel pentru literatură - 1972. Dacă nu ați citit încă nicio operă de-a autorului, este momentul să o faceți. Noi vom încerca să vă inițiem în opera vastă a autorului cu această recenzie. Am ales atât „Onoarea pierdută a Katharinei Blum” dar textul asupra căruia ne-am decis să vă vorbim este „Opiniile unui clovn”. Autorul nu mărturisește de ce Hans este părăsit, toată vina despărțirii celor doi fiind pusă asupra femeii. Astfel, Hans este forțat să se acomodeze cu o situație dezastruoasă, care îl macină, este „amputat” fără iubirea Mariei. Fără serviciu, fără iubire și fără bani, tânărul va încerca să revină la o normalitate cât este ea de posibilă. 

    Acestă operă este una dintre acelea care te fascinează încă din primele pagini, dar nu prin fabulos, ci prin faptul că este o sinceră confesiune a personajului principal: un clovn. Mai exact, Hans Schnier, un tânăr de 27 de ani, ne prezintă o zi din viața lui de proaspăt șomer, dar ceea ce dă complexitate textului sunt incursiunile în trecutul acestuia. Prezentarea evenimentelor nu este una cronologică, ele surprind  nefericirea pe care simțit-o Hans atunci. Însă, cauza nefericirii supreme este Marie, iubita sa care îl va părăsi, plecând cu alt bărbat. Impresionantă este și dragostea pe care Hans o poartă Mariei, în ciuda faptului că aparțin de două culte religioase diferite (religia fiind un fapt controversat al Germaniei postmoderniste, de aici inspirația autorului dintr-un fapt istoric real).

Mâinile ei încălziseră la subsuorile mele și cu cât se încălzeau mai tare, cu atât mai somn mi se făcea. În curând mâinile ei erau cele care mă încălzeau pe mine și când mă întreba din nou dacăo iubesc și dacă o găsesc frumoasă, i-am spus că ata e de la sine înțeles, dar ea mi-a spus că-i place să audă lucruri care sunt de la sine înțelese, iar eu murmurat somnoros că da, da, o găsesc frumoasă și o iubesc.”

„Mâinile îmi devin stângace din cauza singurătății și simpla nevoie de a deschide o conservă și de a sparge ouăle în tigaie mă aruncă într-o adâncă melancolie. N-am deloc aptitudini de celibatar.”

„Cred că nu există nimeni pe lume care să poată înțelege un clovn, nici un clovn nu-l înțelege pe altul, pentru că apare întotdeauna invidia sau răutatea. Marie aproape că mă înțelesese, dar pe de-a-ntregul nu mă înțelesese niciodată.”

Clovnul nu își poate închipui că Marie poate să-și creeze o altă viață cu un alt bărbat, chiar speră la o posibilă împăcare dar acest lucru nu mai poate fi realizat. Este vulnerabil fără ea și lovit la picior ajunge într-un moment de stagnare. Într-un final, textul reprezintă cu mult mai mult decât ceea ce am prezentat aici. El este de o sinceritatea dură, atât în planul trecutului – prin copilărie marcată de părinți cât și prin contemporalitatea romanului – suferința pe care Hans o simte. Finalul romanului are o notă optimistă, promițând personajului un viitor mai fericit decât ceea ce trăise în trecut. 

Nota: 10/10 (Simona) 
Titlu: Opiniile unui clovn
Autor: Heinrich Boll
Editură: Editura Polirom
Recenzie: Simona





Comentarii

  1. interesanta :* :* nu am citit pana acum nimic scris de acest autor, dar pare o poveste care ar putea sa ma atraga...multumesc

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Despre finalul Serialului The Vampire Diaries

Cu fiecare serial care se sfârșește mă simt din ce în ce mai secătuit de tinerețe, pentru că serialul de față am inceput să-l urmăresc încă de la primul sezon. Aveam de gând să public această postare exact după ce am vizualizat live episodul, dar nu am reușit să o finalizez din pricina tuturor sentimentelor pe care mi le-a transmis acest episod. Cu acest ultim episod pot confirma că ne-am întors la emoțiile primelor sezoane de aur. Micul joc oferit de Katherine și întoarcerea ei în serial ca antagonistă, pe care nu ai cum sa nu o îndrăgești și s-o urăști în același timp, l-am așteptat de foarte mult timp. Surpriza este că episodul nu a fost previzibil. Nu cred că sunt singurul care bănuia că Bonnie va muri, însă creatorii au ales altceva. Bonnie si-a regăsit încrederea și a salvat orașul împreună cu un alt personaj care a ademenit-o pe Katherine direct în bătaia flăcărilor iadului. Cred că replica ,,fight, love" a lui Enzo ne-au trezit sentimentele, iar când am

O serie de evenimente nefericite 1: Înneguratul început de Lemony Snicket Recenzie

Puteți comanda  romanul    de pe  Librăria Online Libris . Găsiți multe  c ărți de beletristică   și aveți transport gratuit acum dacă comandați de cel puțin 30 de lei, dacă nu, plătiți doar 4,99 de lei transportul. „Dacă vă plac poveștile cu final fericit, atunci poate ar fi mai bine să vă apucați de altă carte. În aceasta, nu doar că lipsește finalul fericit, dar nu există nici măcar un început fericit, iar între început și sfârșit sunt puține momente fericite.      O serie de evenimente fericite este o serie de cărți,care te surprinde de la început prin tonul și avertismentul din incipit. Înneguratul început ne introduce în lumea conturată de narator care ne prezintă de la bun început că aceast univers nu va fi unul cu un final fericit și că dacă suntem învățați cu o astfel de poveste, ar trebui să ne oprim din citit și să ne apucăm de o altă carte. Pe mine acest lucru m-a intrigat și mai mult și am riscat, asumându-mi acest avertisment.     Primul volum al seriei începe

De ce mă întrebați?

      Într-adevăr, lumea a luat-o razna și iubirea stă ascunsă printre colțurile lumii, de parcă existența ei ne-ar consuma. Putem fi de acord cu faptul că iubirea nu-i ușoară și că perioada dragostei este nedeterminată, dar dragostea nu este o știință sau vreo boală cu toate că ne putem scrie fiecare o rețetă când apar simptomele: fluturi în stomac, vise, atingeri și priviri pătrunzătoare. Reveria este benefică, dar nu visând la iubire ajungem să avem parte de ea, ci acționând.         Problema oamenilor din prezentul nostru este că nu mai acționează, oamenii nu mai speră și uneori ajung chiar să nu mai viseze. Nu condamn în totalitate această întorsătură pentru că adevărul este în fața ochilor noștri. Chiar și profa mea genială de latină mi-a dat dreptate, când am avut de făcut încă un eseu despre al 99-lea scriitor latin, care vorbea despre iubirea lui. Analizând fragmentele operei, mijloacele stilistice și sentimentele dăinuitoare, am ajuns să termin eseul mai spre seară. Citi